Welke navigatiesoftware gebruiken jullie?

Hier kan je al je 4x4 vragen stellen die niet over bovenstaande onderwerpen gaan
Peter H

Post by Peter H »

Ik persoonlijk ben heel tevreden over Galileo.
https://play.google.com/store/apps/deta ... ileo&hl=nl
Groot voordeel is dat je onderweg geen internetverbinding nodig hebt. Zoals wij bijvoorbeeld met de Morocco desert challenge in de woestijn zitten, werkt Galileo nog altijd perfect.
Je hebt wel een beetje geheugen in je toestel nodig om alle kaarten op te slaan.
Voorlopig doe ik het met mijn telefoon (7" android).

Bijkomend vraagje: welke tablet gebruiken jullie voor offroad? Ik heb hier thuis een I-pad in gebruik, maar die vind ik nu precies net iets te kostelijk en te fragiel om op een offroad avontuur mee te nemen...
Old enough to know better, young enough not to care!
Christiaan

Re: Welke navigatiesoftware gebruiken jullie?

Post by Christiaan »

Samsung SM-T560 tablet (die ik gratis kreeg bij bestelling van een smartphone voor m'n dochter, anders had ik misschien nog altijd bezig geweest met Panasonic Toughbook + Garmin 60CX gps)

Backcountry navigator
Kan ook perfect worden gebruikt zonder internet
Standaard topokaarten (OSM) zijn zelfs vrij goed.
Voor Frankrijk hebben we de IGN topokaarten

Maken en bewerken van tracks doe ik nog altijd via Mapsource op m'n pc.
Dikwijls ook met behulp van deze apps
http://www.mygpsfiles.com/app/
https://www.visorando.com/logiciel-randonnee.html
Hiermee kan je tracks tekenen met IGN topokaarten als achtergrond.

Van alle klassieke (pfd) roadbooks maak ik altijd een gps track wat veel handiger is om onderweg te navigeren.
Om een track te volgen heb je eigenlijk geen goede topokaarten nodig, wel bij verkenning van nieuwe stukken of bv voor het zoeken naar alternatieve routes of een geschikte kampplaats.
Nick

Post by Nick »

Ik gebruik voor roadbooks en de tracks van brr motion x ( enkel op ios )

Je kan veel kaarten kiezen en het sharen van de track verloopt heel vlot , je,mail,hem of via bluetooth of,airdrop naar een ander toestel

Wel enkel op de i,phone gebruikt , op,de,i pad is het nog duidelijker,maar,idd offroad een,probleem , ze heben van die herculas cases das water en stof dicht voor de i,pad,in te monteren tijdens offroad , het enige ik mij dan afvraag hoe bedien je hem nog das touch screen en hem zit ingepakt 😱
Team low range
Ullie

Post by Ullie »

Wij gebruiken nog altijd onze oude vertrouwde garmin 278. Niet kapot te krijgen, je moet wel nooit een up-date van de kaarten doen, want dan kan de processor het niet meer aan. Maar als je op staff kaarten rijdt is dat toch geen probleem.
Suzuki Jimny 2020, Mercedes Vario 814 DA 4x4, Volvo 480S
Ceulemans

Post by Ceulemans »

wij gebruiken locus. is een gratis app die kan uitgebreid worden naar de betalende versie locus pro voor 7 euro dacht ik.
Zeer tevreden van doet alles wat we willen ;)
Christiaan

Post by Christiaan »

Volgens mij maakt het weinig uit welke app je juist gebruikt. Waarschijnlijk hebben die allemaal praktisch dezelfde mogelijkheden.
Veel belangrijker vind ik de kaarten die ter beschikking zijn voor die app, zeker als je verkenningen wil gaan doen, ter plaatse alternatieven verzinnen of in ons geval zoeken naar een geschikte bivakplaats.
Ik heb destijds voor Back Country Navigator gekozen omdat iemand de IGN topokaarten van FR en NL ter beschikking had voor die app.
Geen idee of die ook voor de ander apps zou kunnen gebruikt worden.
Peter H

Post by Peter H »

We zouden eens allemaal samen een ritje moeten doen met allemaal verschillende software en dan eens zien wat het beste/makkelijkste is.
Christiaan

Post by Christiaan »

Peter H wrote: Mon Dec 10, 2018 11:25 pm We zouden eens allemaal samen een ritje moeten doen met allemaal verschillende software en dan eens zien wat het beste/makkelijkste is.
Wat je gewoon bent, vind je waarschijnlijk het beste.
Ik heb het jaren gedaan met een Toughbook gekoppeld aan mijn wandelgps (Garmin CX60) met nRoute als software en de Garmin topokarten.
Toen ik overschakelde naar dien tablet, was dat toch even wennen en onhandig in het begin. Nu wil ik niets anders meer!
Christiaan

Post by Christiaan »

Ik heb trouwens een simpele, goedkope en eigenlijk best praktische oplossing gevonden om den tablet in mijn Defender te zetten.
De meesten komen met RAM mounts af, zal wel goed materiaal zijn,maar dat kost meer dan mijn tablet zelf! :shock:

Tablet 9.7" + case met dikke rubber randen
Kostprijs: ± 5 € voor een L profieltje uit de gamma, vermits de kleinste lengte 100 cm is, kan je er eigenlijk 2 houders mee maken :)
Monteren "houder": niks boren, niks afbreken, 3 vijskes :)
Trillingen: niks
Monteren, demonteren tablet : super eenvoudig.
Nadeel: enkel goed zichtbaar voor passagier, maar vermits er altijd een co mee gaat ... nu ben ik tegenwoordig zelf altijd co in mijnen Def sinds mijn zoon z'n rijbewijs heeft :lol:

Image

Image
Peter H

Post by Peter H »

Ik heb voor mijn telefoon gewoon een goedkope klemhouder, maar het kniegewricht achteraan heb ik verwijderd en de houder rechtstreeks op het dashboard geschroefd. Zo is de bevestiging veeeel stabieler. Voor de stroomvoorziening heb ik 12V USB stekkertjes van den Ali via namaak Carling schakelaars, ook van Aliexpress. De voeding komt van de leefbatterij, daarom een schakelaar er tussen. Zodanig kan ik de telefoon laten laden wanneer we niet aan het rijden zijn.

Image

Image
Post Reply